Skargi i wnioski
INFORMACJE OGÓLNE
W zakresie przyjmowania i rozpatrywania skarg oraz wniosków wpływających do Komendy Miejskiej Policji w Białej Podlaskiej i podległych jednostek organizacyjnych stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego tekst jednolity: (Dz.U. z 2020 r. poz. 256 z późn. zm.), rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. z 2002 r. nr 5, poz. 46).
W myśl § 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków skargi mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu.
Skargi niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania (§ 8 ust. 1 wyżej wymienionego rozporządzenia).
Skarga przesłana drogą elektroniczną winna również zawierać w swej treści adres pocztowy do korespondencji, bowiem tylko na ten adres będzie udzielana odpowiedź.
Jeżeli z treści skargi nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia, w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia z pouczeniem, że nie usunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania (§ 8 ust. 2 wyżej wymienionego rozporządzenia).
Zgodnie z § 3 art. 221 kodeksu postępowania administracyjnego: „Petycje, skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą”.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 237 i 244 Kodeksu postępowania administracyjnego skargi i wnioski załatwiane są:
- bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca,
- posłowie na Sejm, senatorowie i radni, którzy wnieśli skargę we własnym imieniu, albo przekazali do załatwienia skargę innej osoby zawiadamiani są o sposobie jej załatwienia lub o stanie jej rozpatrzenia w terminie 14 dni,
- w razie niemożności załatwienia skargi w powyższych terminach, na jednostce organizacyjnej Policji spoczywa obowiązek powiadomienia skarżącego o przyczynie zwłoki i wyznaczenia nowego terminu załatwienia skargi.
Za datę, od której liczy się powyższe terminy, należy uznać datę wpływu skargi/wniosku bezpośrednio do jednostki organizacyjnej Policji, właściwej do jej załatwienia.
Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi (odpowiedź na skargę) powinno zawierać: oznaczenie organu, od którego pochodzi, wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona oraz podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi. Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi powinno zawierać ponadto uzasadnienie faktyczne i prawne.
PRZYJMOWANIE SKARG I WNIOSKÓW
Komendant Miejski Policji w Białej Podlaskiej przyjmuje obywateli w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek w godz. od 14:00 do 17:00. W pozostałe dni w godzinach urzędowania.
Ponadto skargi i wnioski można składać w Zespole Kontroli Komendy Miejskiej Policji w Białej Podlaskiej:
- osobiście/ pokoje 305, 306/ codziennie w godzinach urzędowania
- telefon: 47 814 11 70, 47 814 11 49 faks: 47 811 15 45
- lub drogą elektroniczną rzecznik.kmpbialapodlaska@lu.policja.gov.pl
W przypadku trudności w uzyskaniu połączenia z podanym wyżej numerem proszę o kontakt telefoniczny z Dyżurnym Komendy Miejskiej Policji w Białej Podlaskiej pod numer telefonu 47 814 13 00
Niezbędne informacje dla skarżącego
Art. 225 kpa przewiduje ochronę prawną skarżącego/wnioskodawcy, cyt. „Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału – do publikacji – o znamionach skargi lub wniosku, jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych.
Ważne
"Granice tej ochrony wyznacza zgodność z prawem działania osoby składającej skargę lub wniosek. W związku z tym ochronie nie podlega osoba, która poprzez wniesienie skargi lub wnioski narusza dobra chronione innych osób, dopuszczając się przestępstwa oszczerstwa, zniesławienia lub zniewagi albo też ujawnia prawnie chronione informacje".
Osoba wnosząca skargę do organów powołanych do ścigania lub orzekania w sprawach o przestępstwo, wykroczenie lub przewinienie dyscyplinarne powinna być świadoma, że kierowanie fałszywych oskarżeń wobec innej osoby - niekoniecznie policjanta - może skutkować odpowiedzialnością karną z art. 234 kk.
KLAUZULA INFORMACYJNA
Zgodnie z art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) informujemy, że:
- Administratorem pozyskiwanych danych osobowych jest Komendant Miejski Policji w Białej Podlaskiej, z siedzibą przy Plac Wojska Polskiego 23, telefon 47 814 13 00.
- Dane kontaktowe inspektora ochrony danych w Komendzie Miejskiej Policji w Białej Podlaskiej: e-mail: iod.bialapodlaska@lu.policja.gov.pl
- Pani/Pana dane osobowe przetwarzane są w celu udzielenia odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej - podstawą prawną przetwarzania danych jest ustawa o dostępie do informacji publicznej.
- Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do udzielenia Pani/Panu odpowiedzi na złożony wniosek, a po tym czasie przez czas określony w przepisach ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
- Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia żądania od administratora dostępu do przekazanych danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
- Przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą przy ulicy Stawki 2, 00 -193 Warszawa.
- Podanie danych osobowych jest dobrowolne z zastrzeżeniem obowiązku przekazania takich danych w przypadku konieczności skorzystania z trybu administracyjnego w myśl przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego (na przykład: wydanie decyzji administracyjnej).
Skargi na działalność Policji można również składać bezpośrednio do Rzecznika Praw Obywatelskich:
Rzecznik Praw Obywatelskich,
Aleja Solidarności 77,
00-090 Warszawa
Przyjęcia interesantów:
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
poniedziałek w godzinach od 9.00 do 17.00, od wtorku do piątku w godzinach od 9.00 do 15.00
telefon: 0-22 5517760, 0-22 55 17 811
centrala: 0-22 5517 700
Pełnomocnik Terenowy w Gdańsku (dla województw: zachodniopomorskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego)
ulica Chmielna 54/57,
80 -748 Gdańsk
telefon sekretariat (+ 48) 587647302
faks (+ 48) 587647303
Przyjęcia interesantów:
telefon (+ 48) 587647306
poniedziałek w godzinach od 10.00 do 17.00, wtorek, środa, czwartek w godzinach od 9.00 do 15.00
Pełnomocnik Terenowy w Katowicach (dla województw: śląskiego, małopolskiego, świętokrzyskiego)
ulica Jagiellońska 25 pokój 122
40 – 032 Katowice
telefon (+ 48 32) 7286800
faks (+ 48 32) 7286823
Przyjęcia interesantów:
poniedziałek, środa, piątek w godzinach od 9.00 do 15.00, wtorek w godzinach od 10.00 do 17.00
Pełnomocnik Terenowy we Wrocławiu (dla województw: dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego)
ulica Wierzbowa 5
50 - 056 Wrocław
telefon sekretariat (+ 48) 713469115
faks (+ 48) 713434325
Przyjęcia interesantów:
telefon (+48) 713469100
poniedziałek, wtorek, czwartek w godzinach od 9.00 do 15.00, środa w godzinach od 10.00 do 17.00
Linki:
Strona główna RPO www.rpo.gov.pl